Het Voorjaarstoernooi 1976

Een tijdje geleden reikte Joop Wickel me een Schiesser plastic tas aan met de opmerking dat er veel informatie over de schaakclub via krantenberichten in zat. Inderdaad bevat zijn Schiesser archief veel krantenknipsels die de tand des tijds in de hoge kwaliteit plastic tas heel goed overleefd hebben.

Met het Voorjaartoernooi, dat begint op 28 april a.s., in zicht is een bericht uit Het Parool van 9 maart 1976, nu 41 jaar geleden, interessant om te tonen:

In 1976 maar liefst 140 deelnemers en daaronder veel jeugd. Breeuwsma, toen voorzitter van onze club, geeft aan dat de scholen meer aandacht gaan besteden aan schaken.
Die aandacht heeft zeker effect gehad gezien de nu levendige jeugdclub van onze Schaakclub met interne en externe wedstrijden. Ook in het schoolschaak treden onze jeugdleden prominent op de voorgrond.

Als iemand kan vertellen wat de betere stand is, dan kunnen we nagaan of de oudere heren uit die categorie al of niet uitgestorven zijn.

Het Schiesser archief bevat nog veel meer informatie en u  kunt publicaties uit dit archief regelmatig tegemoet zien.