Geslaagde nieuwjaarsreceptie en toernooi (incl. foto’s)

Op zaterdag 7 januari vierde onze mooie schaakclub haar traditionele nieuwjaarsreceptie en toernooi bij Spijkerman eten & drinken. Na een gedwongen pauze van een aantal jaren door de corona pandemie zag het bestuur gelukkig dit jaar weer een mogelijkheid de traditie voort te zetten. De opkomst viel met 25 leden op de receptie enigszins tegen maar de 25 toonden gelukkig wel groot enthousiasme.

Een viertal aanwezigen wil ik graag in het bijzonder noemen. Ten eerste was ik enorm blij met de aanwezigheid tijdens de receptie van ons erelid Henk Breeuwsma. Henk is herstellende van een zware ziekte maar nam toch de moeite zijn gezicht te laten zien en iedereen een gelukkig nieuwjaar te wensen. Hetzelfde geld voor Evert Schlebaum die nog steeds herstellende is van een periode met vrij serieuze hartproblemen maar gelukkig ook weer de weg naar boven heeft gevonden. Chapeau voor beide heren. Als derde was ik verheugd met de aanwezigheid van Ton Huisman als gast. Zoals u weet is Ton door omstandigheden overgestapt naar schaakclub Volendam maar is nog steeds zeer gewaardeerd binnen onze vereniging en ik hoop van harte dat hij binnenkort weer terugkeert op het oude nest. Tot slot mijn dank aan mijn zoon Vincent die bereid was in te vallen als gastspeler toen wij door twee onverwachte ziekmeldingen een speler tekort dreigden te komen.

Na deze positieve noot moet mij toch ook een kort punt van kritiek van het hart en dat is de teleurstellende afwezigheid van enig lid van het eerste team. Als vereniging steken wij veel energie en resources in ons eerste team. Een flink aantal supporters neemt iedere thuiswedstrijd de moeite hen aan te moedigen. Gelegenheden als deze zijn m.i. voor deze topspelers een gelegenheid iets terug te doen en hun waardering te laten blijken.

Genoeg daarover. Na een gezellig uurtje met koffie en gebak begon om 11:00 het rapid toernooi. Deze keer in de vorm van een dubbelrondige vierkamp. Zes partijen dus waarin iedereen een keer met wit en met zwart tegen zijn tegenstanders speelde.De volledige uitslag en individuele resultaten staan inmiddels op de website maar ik wil graag per groep wat bijzonderheden vermelden.

Groep 1 werd gewonnen door Frank van der Velpen met 4,5 uit 6. Frank zette hier dus zijn hegemonie uit de Keizercompetitie door, ondanks de aanwezigheid van twee sterke outsiders die in de Keizer geen regelmatig tegenstander van hem zijn. Op de tweede plaats Anton Bakels met een gelijk aantal punten maar een lagere SB score. Anton steekt veel tijd in zijn bedrijf en is daardoor minder vaak op de club achter het bord te vinden. Als derde eindige Arno Buijten die stiekem toch wel op een betere score tegen Frank en Anton had gehoopt. En op de vierde plaats Vladimir Bartels die nog steeds in een leertraject zit en er in deze groep achter kwam dat hij nog een stapje moet maken. Dat dit in de nabije toekomst gaat gebeuren daar ben ik zeker van.

In groep 2 toonde Vincent van Someren aan dat hij het schaken nog zeker niet verleerd is. De drievoudig jeugdkampioen zat al ruim 15 jaar niet meer aan een schaakbord en speelt voornamelijk 1 minuut partijtjes op LiChess. Na mijn verlies in ronde 1 van Sandro wist ik met enig geluk in de tweede ronde van Vincent te winnen. Dat bleek zijn enige nul. De overige vijf partijen werden allemaal in winst omgezet waarbij hij mij in onze tweede onderlinge partij op onnavolgbare wijze mat zette nadat hij een eerst een kwaliteit en toen nog een volle Toren offerde. Met Kees Kerkdijk en Sandro Gaeta speelde ik leuke onderlingen partijen maar geen van ons kon Vincent afstoppen.

In groep 3 toonde Frank Reurs aan dat ook bestuursleden kunnen schaken. In de eerste zitting verloor hij nog van zowel Wim Dekker als Cor Groot, maar in de tweede zitting wist hij beide heren aan zijn zegekar te binden. Uiteindelijk scoorde hij een half puntje meer dan zijn twee concurrenten. Perry Koopman kon niet imponeren en eindigde als laatste.

In groep 4 toonde Kees Pruis aan dat het opgeven van het voorzitterschap een bevrijdende werking op hem heeft want met 5 uit 6 eindigde hij voor Ton Huisman als eerste in de groep. Ton dus als tweede voor Wladimir Goosen. Evert Schlebaum moest duidelijk nog even inkomen en eindigde als vierde in de groep. Evert zit qua energie niveau nog niet op 100% en werd in de laatste ronden vervangen door Bert-Jan Melchers.

Groep 5 werd een prooi voor Ries van Raaphorst die Chris Bartels nipt wist voor te blijven. Ron Harmsen wist de derde plaats te bemachtigen en als laatste eindige Jaap Poel. Jaap moet toch echt zijn dag niet hebben gehad want zijn uitslag bestond uit een dubbele lange rochade.

Tot slot in de laatste groep ook weer een schaker die we helaas veel te weinig zien in Purmerend. John Bond wist de zesde groep zeer overtuigend te winnen met 6 uit 6. Ruben Meirmans op de tweede plaats, Cor ten Woude als derde en Flora Gaeta als rode lantaarn drager konden tegen dit geweld niet opboksen.

Geheel op schema werd om 16:00 het toernooi afgesloten. Aanstaande donderdag gaat de Keizercompetitie in 2023 weer verder. De nieuwjaarsreceptie en het toernooi organiseren wij hopelijk in 2024 opnieuw al moeten we ons als bestuur dan beraden over de locatie want hoewel Spijkerman natuurlijk een geweldig mooie locatie is, is het financieel ook wel uitdagend.

Ik wens u allen een bijzonder fijn en gezond jaar!

.                           Groep 1                                                                         Groep 2

Arno Buijten, Vladimir Bartels,                                          Rob van Someren, Vincent van Someren,

Frank van der Velpen en Anton Bakels                               Kees Kerkdijk en Sandro Gaeta

.                           Groep 3                                                                         Groep 4