Geslaagd Voorjaarstoernooi

Het Voorjaarstoernooi is weer achter de rug.

De laatste jaren werd het toernooi steeds eind april, begin mei gehouden. Dit keer is ervoor gekozen terug te gaan naar hoe het toernooi begon en lang gespeeld is: echt in het voorjaar, tegen het begin van de lente. Het bestuur heeft aangegeven in de toekomst het toernooi steeds in deze periode te willen organiseren. Alvast een ‘lekkermakertje’: volgend jaar zou best eens de 60e editie kunnen zijn. Nader archiefonderzoek moet aan het licht brengen of er dan echt sprake is van een jubileumtoernooi! En dat is dan een reden voor een feestje…  We houden u op de hoogte!

In een uitstekende sfeer begonnen vrijdag 8 maart om 20:00 uur 54 schakers, verdeeld over 13 groepen, aan de eerste ronde. Veel oude bekenden, maar toch ook veel nieuwe gezichten. We hadden 14 groepen met in totaal 56 deelnemers maar helaas moest een deelnemer zich vanwege, weliswaar prettige, familieomstandigheden terugtrekken. Daarna meldde zich nog een deelnemer af en bleven we met een halve groep zitten. Te kort dag om nog twee vervangers te vinden. Daarom hebben een groep van 6 gemaakt van die drie ronden Zwitsers gespeeld hebben. Op de valreep, 7 uur voor aanvang van de eerste ronde, meldde zich nog iemand aan. Wat weer eens aantoont hoe gewild ons toernooi is! Jammer genoeg moesten we hem wel  teleurstellen.

Enkele feiten uit het Voorjaarstoernooi:

• hoogste rating: 2011, laagste rating: 800
  • gemiddelde rating groep A: 1973
  • gemiddelde rating groep N: 1020
  • behalve in de 2 laatste groepen is het maximale ratingverschil in een groep niet meer dan ongeveer 120 punten
  • gemiddelde leeftijd van alle deelnemers: 53,3
  • 4 deelnemers jonger dan 15
  • oudste deelnemer geboren in 1938
  • jongste deelnemer geboren in 2007
  • 27 deelnemers van SC Purmerend
  • speler van SC Purmerend met de hoogste rating in groep C
  • mede daardoor drie groepen met 3 leden van SC Purmerend
  • deelnemers van 20 verschillende clubs (incl. SCP)
  • 5 ratinghouders (niet lid van een club)
  • meeste spelers uit één club (behalve SCP): Bergen 5, waarvan 2 dubbelleden en Waagtoren met 3 deelnemers
  • brede spreiding: 1 (jeugd)speler uit België, verder spelers uit (de buurt van) Winterswijk, Assen, Oosterhout, Berkel en Rodenrijs, Woerden, Nuenen, Leiden

Slechts twee spelers behaalden de maximale score van 3 punten: Jasper Dekker in groep D en Gerard Jongen (SCP) in groep K. Grappig feitje: vader Albert Dekker (SC Bergen) deelde de eerste prijs in groep C, zijn zoon Jasper (SC Bergen / Amsterdam West) pakte de eerste prijs met 3 uit 3 in groep D en zijn dochter Ichelle (SC Bergen / Amsterdam West) nam de eerste prijs in groep L mee naar huis.

Drie van de vier jeugdspelers gingen met een prijs naar huis: Wout Verboven (2006), de jeugdspeler uit België, deelde in groep C de eerste prijs, Dennis Jansma (SCP, 2007) deelde de eerste prijs in groep F en Kevin de Rooij (2006) deed dat in groep G.

Voor de volledige uitslagen klikt u hier.