Gemeente Purmerend effent de weg naar Schaakclub Purmerend

Vóór                                                                                                          Ná

Op 5 ok(!)tober 2017 begaf ik mij naar de Schaakclub. Op het parkeerterrein voor het Triton kan het wel eens druk zijn, reden om in dat geval te parkeren in de Kometenstraat. Zulks was ook het geval op die vijfde oktober.

Toen ik uitstapte en me naar het Triton gebouw wilde begeven trof ik de situatie aan die weergegeven is in de met “Vóór” aangegeven foto.
Klaarblijkelijk waren in het verleden betonnen bielzen aangebracht om de aarde waarin de boom staat af te bakenen van het omringende trottoir. Door inklinking van de aarde onder het trottoir en/of de groei van de wortels van de boom waren de bielzen omhoog gedrukt. De bielzen staken nu duidelijk uit boven het niveau van aarde en trottoir en hadden al de neiging te kantelen. Aangezien de boom op die manier de breedte het trottoir ter plaatse halveerde (trottoirversmalling)  vond ik dat er sprake was van een gevaarlijke situatie. Men zou makkelijk, met name bij avond, kunnen struikelen over de bielzen met het risico van lichamelijk letsel. En in dat geval, het ergste wat er zou kunnen gebeuren: men zou de clubavond van de Schaakclub Purmerend moeten missen!! En ook de geplande tegenstander moet de avond maar zien door te komen.

Kort geleden zat ik in het Triton te praten met een lid van de klaverjasclub. De klaverjassers spelen per tafel. Dus één lid dat door de boom een clubavond moet missen heeft tot gevolg dat drie(!!) andere leden die avond ook hun geliefde spel niet zouden kunnen spelen.

Daarom klom ik de zondag daarna in de pen om via een bewonersmelding de Gemeente te informeren over de uitstekende bielzen.

Tot mijn genoegen zag ik op de volgende clubavond van 12 oktober 2017 dat de Gemeente actie had genomen, zie hiervoor de met Ná aangegeven foto. We kunnen gerust zijn. We, dat zijn de schakers, klaverjassers, dammers en andere clubs: over die bielzen zult u niet meer struikelen. De bielzen zijn met spoed verwijderd. Dank aan de Gemeente Purmerend voor de prompte actie.

Maar hiermee is nog niet alles gezegd:

Schaken is een sport maar ons ontbreekt toch de beweging.

Ter compensatie kan men bijvoorbeeld maandagmiddag gaan dansen in het Triton. Het probleem hierbij is echter dat er in de grote zaal, waar wij ook schaken, een linoleum vloer ligt. Op deze vloer moeten de dansers zich voortbewegen en hun danskunsten vertonen zoals Weense wals, Engelse wals, Cha-cha-cha, rumba, quickstep, merengue, salsa etc.

Maar er dient op een houten vloer, liefst parket, gedanst te worden. Met een linoleum vloer is er gevaar om onderuit te gaan met mogelijk onaangename gevolgen.
Schrijver dezes repte zich laatst naar Heel Europa om een open-avond Argentijnse Tango te bezoeken. Ook daar trof hij een linoleum vloer aan.
Ook het zondagmiddag dansen in De Inval moet zich behelpen met een linoleum vloer.
Om goed te dansen op een parket vloer moet men naar Neck (Het Dorpshuis), Hoorn (dansschool Verbiest) of verder weg gaan (Alkmaar, Heerhugowaard, Amsterdam, Beverwijk etc.).

Wij schakers spelen op schaakborden. Het zou ook kunnen op kartonnen borden, uitgerolde plastic borden of op een met potlood geschetst schaakbord op papier. Maar wij schaken op mooi parket. Een ongekende luxe en met jaloezie door dansers bekeken.
Maar de houten vloer die de dansers zo nodig hebben ontbreekt in Purmerend.

Daarom een verzoek aan de Gemeente Purmerend in Trump/Lubach termen:

Schakers first met hun mooie houten schaakborden, maar mogen wij dansers dan second worden met een parket dansvloer!!!!