Enerverend middagje Arnhem

Gisteren begon het 1e team met een 0-2 achterstand aan de moeilijke opdracht om dit nog te herstellen.

Op 2 voorafgaande donderdagavonden waren Lucas (bord 8 tegen Michiel Blok)  en Wim (bord 5 tegen Tom Bus) al naar Arnhem getogen om daar vooruit te spelen wegens andere verplichtingen op de zaterdag. Helaas verloren beiden hun partijen.

Maar ons achttal was vastberaden om dit Arnhems varkentje te wassen.

Na ruim 2 uur konden we de 1-2 scoren, doordat Pieter aan bord 4 geen spaan overliet van de slappe witte openingsbehandeling van Otto Wilgenhof.

Een uurtje later was het echter alweer 1-3, omdat Enrico (bord 6) behoorlijk in de knoei was gekomen. Meestal manoeuvreert hij zich daar wel uit, maar Wouter van Rijn maakte het koel af.

En het werd zelfs 1-4, omdat Giel  (bord 7) wat al te voortvarend aan het aanvallen was en daarbij zijn langgerokeerde koning ietwat uit het oog verloor. Analyses achteraf lieten echter zien dat de verdediging wel wat beter had gekund en ook de aanval liet wat te wensen over. Jammer voor Giel, die tegen zijn 1e nederlaag aan liep.

En  tja dan wordt het toch wel een beetje zoals het weer op deze dag, af en toe zon, maar ook heel veel donkere luchten.

Maar zie daar was dan weer het zonnetje in de persoon van Peter,”opgeofferd”aan bord 1.

Gesterkt wellicht dat hij niet Bob Beeke (hun kopman) aantrof maar Pieter Verhoef een tegenstander van minder formaat maar wel hoger gerated dan Peter, speelde Peter een prima partij waarbij hij 3 pionnetjes snoepte en zijn tegenstander na 3,5 uur uiteindelijk het zinloze in zag van zijn verzet.

Nicky aan bord 9 tegen Sander Berkhout had een mooie witte pion op d6 gestald, hetgeen de Arnhemmer veel hoofdbrekens bezorgde. En toen er op b4 door wit nog een pion werd geofferd, werd de witte druk wel heel erg hoog. In de steeds groter wordende tijdnood voor onze man wist hij steeds de juiste voortzetting te vinden en kon Nicky (topscorer met 3,5 uit 4) weer een zege toevoegen. Klasse gespeeld!

De gelijke stand van 4-4 werd op het scorebord gebracht door Yong Hoon aan bord 2 tegen Peter Boel. Die stond echt heel goed, maar onze man wist allerlei verwikkelingen in de stelling te brengen, waarbij Boel in een gelijke stand de kwaliteit verloor (was een soort van Jan(Boel) en werd het punt binnengesleept, maar oef, dat was echt peentjes zweten.

Bleven over Barry aan bord 3 tegen hun topper Bob Beeke en Anton aan bord 10 tegen Murat Duman.

Stonden ze nou gelijk of beter of minder?

Ik zag dat Barry moest knokken om een eindspel van T en 3 verbonden pionnen tegen Barry L/P en 1 pion remise te houden en Anton stond wellicht weer ietsie beter.

Maar toen Anton in de wil om te winnen een pion verloor, zag het er slecht uit. Maar zijn prima loper was beter geposteerd  dan het witte paard en dat zou wit niet zomaar winnen. In de razend spannende eindfase met wederzijdse tijdnood was wit zo vriendelijk om ook een pion weg te geven, waarna de kansen gekeerd leken.

Barry (die tegenwoordig aan het hardlopen is, o.a. vorige week de 7-heuvelenloop in Nijmegen en dus aan zijn uithoudingsvermogen werkt) had daar nu veel profijt van want ook hier was het spannend en uiteraard ook weer tijdnood.

Eerst bereikte Barry  na 5,5 uur de veilige remisehaven na heftig geboden tegenstand en toen even later de arbiter van dienst mij vertelde dat Anton had gewonnen kreeg ik een heel zonnig gevoel over me.

Helaas had de goede man zich vergist, want ondanks dat Anton het paard had gewonnen stond de pion die moest promoveren op het verkeerde promotieveld, zodat het remise werd. De uitslag 1-0 voor ons stond al op het wedstrijdformulier.

Ondanks dat is na de 0-2 achterstand bij aanvang het uiteindelijke resultaat iets waarop we trots mogen zijn.

Mannen bedankt weer voor jullie geweldige inzet.

Het etentje na afloop in Brasserie De Burcht met een korting van 50% (IENS) dankzij een attente Nicky (hij was de hele middag scherp) smaakte ons uiteraard voortreffelijk. 5 punten uit 4 wedstrijden, het kan slechter.

Over 3 weken op 16 december spelen we in Utrecht uit tegen Oud-Zuylen.