Een NHSB competitie wedstrijd? Vermijd onnodig schrijfwerk!

Bij de NHSB competitie-wedstrijd ZSC-Saende 3-Purmerend 3 bracht ik een idee in praktijk teneinde schrijfwerk, nl. het invullen van het Wedstrijdformuilier van de Noordhollandse Schaakbond, te vermijden. Het idee sloeg direct aan bij de teamleider van Saende, mede omdat hij al het schrijfwerk had moeten doen. Nu volstond enig gezamenlijk Fröbelwerk.

Het idee is als volgt

A. Beide team-leiders moet zorgen dat zij aantreden met ieder twee exemplaren van het ingevulde wedstrijdformulier in staand format.

(Uiteraard zijn de formulieren aan het begin van de wedstrijd, op de namen van de spelers na, blanco. De handtekeningen zijn uit privacy redenen afgedekt).

B. alle formulieren worden over de vertikale lijn tussen de namen dubbel gevouwen. Dan krijgt men twee set paren van formulieren zoals weergegeven in de volgende foto:

C. Vervolgens plakt of lijmt men de sets aan elkaar zodat men twee exemplaren krijgt als in de onderstaande foto links. De rechterfoto toont het formulier schuin van boven en enigszins opengevouwen zodat u een indruk krijgt hoe het in elkaar steekt.

In plaats van lijmen of plakken kan je ook de formulieren met de beeldzijde naar elkaar op elkaar leggen en vervolgens met een nietmachine nietjes aanbrengen op de verticale lijn tussen de namen en vervolgens het formulier openvouwen. Dit vereist dan wel een nietmachine die een grotere breedte kan overspannen dan de standaard nietmachine.

In ons geval was de dame van de bar van het Sportcentrum BOKO, het speellokaal van ZSC-Saende, zo vriendelijk ons te voorzien van doorzichtig plakband waarvoor hierbij nogmaal onze dank.

Dit systeem heeft ook als voordeel dat het direct duidelijk is als een teamleider geen ingevulde en uitgeprinte formulieren meegenomen heeft. Excuses zijn bijvoorbeeld geen printer of printerpapier op of printpatroon leeg, waarna men ofwel de opstelling mondeling geeft of afleest van een smart phone met allerlei frustraties van dien die afbreuk doen aan de sfeer en de concentratie van de teamleiders.

Wellicht dat in het reglement opgenomen dient te worden dat de teamleider die zonder het ingevulde wedstrijdformulier in tweevoud aantreedt al het schrijfwerk dient te doen, te beginnen met de opstelling van zijn eigen team op twee blanco wedstrijdformulieren. Maar wel om 20:00 uur beginnen!