Een exclusief feest in ’t Noot in 1989

Misschien denkt u dat dit de DNA-code van het Corona virus voorstelt? Dan zit u er naast.
Met deze afkorting wordt de geschiedenis vertelt van ons eerste team sinds het seizoen 1989-1990.

In ons blad Eeuwig Schaak van mei 1989 kunt u lezen over een groot feest in het clubgebouw ’t Noot. Het was een groot feest om het kampioenschap van maar liefst drie teams, spelend in de NHSB, te vieren.
Teams Purmerend 1, Purmerend 3 en Purmerend 6 waren in hun groep kampioen geworden.
Voor team Purmerend 1 uitkomend in de promotieklasse, betekende dit promotie naar de landelijke KNSB-competitie. Natuurlijk een opmerkelijke gebeurtenis om bij stil te staan.

Toen ik in de jaren 1975-1980 lid was van de schaakclub Purmerend speelden al onze teams nog in de NHSB. Ik kan me ook niet herinneren dat ons eerste team, waarin ik ook speelde, toen in de promotieklasse speelde. Maar als je de namen leest van de eerste team spelers eind jaren 80 dan kan je begrijpen dat Purmerend in de lift moest zitten. Ik was daarom nieuwsgiering naar de resultaten van ons eerste team sinds de promotie naar de KNSB competitie.
Die resultaten worden weergegeven in de topregel van dit artikel. Lees de code als volgt: als voorbeeld 1990 3C 1P. Dit betekent dat in 1989/1990 het eerste team ingedeeld was in klasse 3C en in 1990, aan het einde van de competitie, eindigde op de eerste plaats. De P gaf aan dat in dat jaar het team promoveerde.

Zo kan je ook  aflezen dat het eerste team in het volgende seizoen speelde in Klasse 2B alwaar het in 1991 als tweede eindigde rechtgevend op alweer een promotie (P) naar de eerste klasse. Dat was iets te hoog gegrepen want het jaar daarna degradeerde (D) het team na op de 9e plaats geëindigd te zijn.
Maar je kan zeggen dat ons eerste team Klasse 1 waardig is want 2/3 van de jaren in de KNSB competitie werd doorgebracht in klasse 1.

Het is dan ook jammer dat door de corona pandemie de KNSB competitie werd gestaakt. Purmerend was voornemens om het eerste team te versterken met enkele spelers met natuurlijk als doel om de Meesterklasse te bereiken. Hopelijk zal dit voornemen verder vorm kunnen krijgen als in september de competities, waaronder de KNSB competitie, weer gehouden kunnen worden.

In Eeuwig Schaak van mei 1989 lezen we nog het volgende:

CITAAT
*** ‘T NOOT BEZWIJKT BIJNA NA KAMPIOENSFEEST ***
door Erwin Witteveen

Afgelopen zondagmiddag trotseerden 32 aanwezigen de geweldig hitte en bezochten ’t Noot voor het kampioensfeest van het eerste , derde en zesde team. De kampioenen (en enkele bobo’s) stuwden de temperatuur in ’t Noot tot ongekende hoogten op.
Onder het genot van exquise culinaire hapjes en enorme hoeveelheden alcoholische dranken ondergingen de genodigden de festiviteiten in een ware roes.
Enkele hoogtepunten: wervelende speeches van Breeuwsma, Dorrepaal en Witteveen, een magistraal pianoconcert van Hählen junior, een jamsessie, een polonaise over de bar en een roulette waarbij de emoties hoog oplaaiden.
Achter de ramen verdrongen zich de spelers van het tweede, vierde en vijfde team om toch minimaal een glimp van de gebeurtenissen op te vangen. De portier was onverbiddelijk. Zij kwamen er niet in. Hadden zij óók maar kampioen moeten worden.
EINDE CITAAT

Nu was Erwin Witteveen een enthousiast jonge schaker met gevoel voor humor en het kan zijn dat het verslag van het feest aangezet was om het verhaal smeuïg te maken.
Daarom een verzoek aan degenen die het feest meemaakten om een ooggetuige verslag te publiceren op deze website en tevens uit te leggen waarom alleen de winnende teams zouden zijn uitgenodigd voor het knalfeest.