“Die ellendige schaakavonden”

In een kringloopwinkel kwam ik een boek tegen over de geschiedenis van Felix Meritis, dat mooie gebouw op de Keizersgracht 324 te Amsterdam.

Felix Meritis (gelukkig door verdiensten) was een genootschap dat kunst en wetenschap wilde bevorderen en liet het gebouw rond 1777 bouwen als onderkomen voor het genootschap.
Ouderen zullen zich herinneren dat later (van 1947-1981) het gebouw onderdak bood aan de politieke partij CPN.  Ook de redactie en de drukpersen van het CPN-dagblad De Waarheid hadden daar hun onderkomen. In november 1956 werd het gebouw bestormd als reactie op de inval van de Sovjet-unie in Hongarije.

Een dik boek, maar bij het openslaan van dit boek viel mijn oog direct op een bladzijde met de zinsnede waarin werd gezegd dat in het gebouw schaaksimultaans gegeven werden door Russische schakers, waaronder Boleslavski.
Ook werd vermeld dat de ANJV (Algemeen Nederlands Jeugd Verbond) er volleybalde en er ook ’s winters op zondag dansavonden organiseerde.
Het was ook het onderkomen van een klaverjasclub.
En de clubavonden van VAS, het Vereenigd Amsterdamsch Schaakgenootschap, werden er ook gehouden.

De gebouwbeheerder van toen noemde de clubavonden van het VAS “die ellendige schaakavonden”.

Wat was namelijk het geval: de beheerder zorgde voor koffie en bier. Naar zijn zeggen verdiende hij daarmee op één avond bij de klaverjassers meer als aan tien van die ellendige schaakavonden.
Bij de klaverjassers werd er gedronken en gelachen met vele potjes bier, maar die schakers zaten daar maar met hun koppen over dat bord gebogen. Als hij wat rinkelde met kopjes of glazen werd er direct “ssst, sst” door de schakers geroepen.

Weet iemand hoe we in het Triton scoren ten opzichte van de klaverjasclub???