De Wagemaker scholenschaakkampioen 2018

Schaakclub Purmerend heeft ook dit jaar weer het Waterlands scholenschaakkampioenschap georganiseerd en ook dit jaar was het weer een waar schaakfeest voor ca 120 basisschoolkinderen.

In totaal 28 teams streden voor de eer van hun school. De gehele regio was ruim vertegenwoordigd met scholenteams uit Beemster, Broek in Waterland, Ilpendam, Landsmeer, Monnickendam, Purmerend en Zuiderwoude.

Niet alleen kwantitatief maar ook kwalitatief was het een succes. Er lopen heel wat schaakbriljantjes rond in de regio. De strijd aan de top gaat al lang niet meer tussen twee a drie scholen maar is veel breder geworden met maar kleine verschillen. Op veel scholen wordt er professionele schaaktrainingen gegeven met zichtbare resultaten.

De eerste avond, 2 februari, werd er geschaakt voor de plaatsbepaling voor de finale. De vier sterkste teams plaatsen zich voor groep A die op de 2e avond, 9 februari, in een vierkamp voor het kampioenschap hebben gestreden. Dat waren dit jaar de Klim-op uit Purmerend, De Overhaal uit Zuiderwoude, De Wagemaker uit Landsmeer en de Blauwe Morgenster uit Midden Beemster.

Alle overige teams hebben in de poules B t/m F hun finale op ieders eigen niveau gespeeld.

De Wagemaker bleek dit jaar het sterkste team te hebben. Door alle wedstrijden te winnen en met 10 bordpunten werden zij de onbetwiste kampioen. Op de gedeelde 2e plaats eindigde de kampioen van vorig jaar, de Klimop met slechts een bordpunt meer dan de Overhaal die daarmee in de eindstand 3e werden. Op de 4e plaats eindigde Blauwe Morgenster.

Op de foto van links naar rechts Sil de Winter, Dave van de Berg, Alex Heizman, Jaimey Kolfertz en Dion Krijthe.

Eindstand poule B

1. Koempoelan 1 uit Purmerend
  2. Havenrakkers uit Broek in Waterland
  3. Montessori 1 uit Purmerend
  4. Ranonkel 1 uit Purmerend

Eindstand poule C

1. HM van Randwijk 2 uit Ilpendam
  2. Akkerdijk 1 uit Purmerend/ Marimba 1 uit Purmerend
  3. HM van Randwijk 2 uit Ilpendam

(Akkerdijk en Marimba hadden een gelijke score, gelijke bordpunten en ook het onderling resultaat was in evenwicht)

Eindstand poule D

1. Koempoelan 2 uit Purmerend
  2. Akkerdijk 2 uit Purmerend
  3. Ranonkel 2 uit Purmerend
  4. Het Baken 2 uit Purmerend

Eindstand poule E

1. Blauwe Ster uit Monnickendam
  2. De Gouwzee uit Monnickendam
  3. De Stap uit Landsmeer
  4. Akkerdijk 3 uit Purmerend

Eindstand poule F

1. De Wagenmaker 2 uit Landsmeer
  2. Montessori 2 uit Purmerend
  3. Ranonkel 2 uit Purmerend
  4. Wheermolen 1 uit Purmerend

Eindstand poule G

1. Het Baken 2 uit Purmerend
  2. Marimba 2 uit Purmerend
  3. Wheermolen 3 uit Purmerend
  4. Wheermolen 2 uit Purmerend

Op 24 maart gaan de teams van De Wagemaker en Klim-op in Krommenie strijden voor het Noord-Hollands kampioenschap en een plaats voor deelname aan het Nederlands kampioenschap. Veel succes.

DANK! Aan de vele vrijwilligers die weer aan een onvergetelijke ervaring voor deze kinderen hebben bijgedragen.