De Russische opening

Schaken is een oorlogsspel, zoals Risk en Stratego! Maar bij schaken vallen er geen doden!  Er zijn winnaars, verliezers of je besluit tot een vredesakkoord. Remise! Niemand wint en niemand verliest de partij. Op dit moment woedt in Oekraïne een oorlog tussen POETIN ( Rusland ) en het soevereine Oekraïne.

Maar welk spel speelt Poetin, die Kasparov opsloot omdat hij niet wilde capituleren voor de ” Tsaar “. Kasparov was ooit de beste schaker van de wereld en van de Sovjet Unie. ( Rusland ) Hij waarschuwde talloze malen voor deze wrede en meedogenloze ex-KGB’er, maar ook Steven Lee Myers in  zijn boek over Poetin.

In de geschiedenis van het schaken kennen wij vele grote Russische Wereldkampioenen, zoals Botwinnik, Tal, Spassky en Karpov! In 1935 werd Max Euwe Wereldkampioen schaken tegen de Rus Alexander Aljechin! En niet te vergeten de Historische match in 1972 op IJsland tussen Fischer en Spassky!

De Eerste keer dat de Sovjet Schaak hegemonie van 27 jaar doorbroken werd door de Amerikaan Robert Fischer! Het was een “Koude Oorlog Match” waarbij politieke middelen en propaganda achter de schermen een grote rol speelde.

Historisch zijn ook de Napoleontische oorlog tussen Frankrijk en het tsaristische Rusland, waarbij Napoleon verloor op de koude winters en de Russische tactiek. De tweede W.O. waarbij ook Hitler zich groot waande en zich kapot liep op de koude winter (extreem dat jaar) en de Russische tactiek van de verschroeide aarde. Er zijn weer overeenkomsten tussen deze gebeurtenissen en de agressie van deze (kleine grote Boef) De aanval op Georgië in 2004, Tsjetsjenië, Syrië, De Krim 2014, MH17 en dan nu de inval tegen Oekraïne met de Poetin-variant!

Waar lijdt deze man aan? Paranoïde angsten, grootheidswaanzin, nostalgische gevoelens voor Het Grote Russische rijk van Catharina de Grote? Wij weten het niet, wel dat Rusland een schaakland is, maar ook van de Russische componisten, -schrijvers en van RASPOETIN. LATEN WIJ hopen dat de angst niet regeert, maar de gevoelens voor het boek van Tolstoi ’s “Oorlog en Vrede”. Laten wij ons geliefde en vredelievende schaken spelen, zonder de Poetin variant, maar met de Hollandse Verdediging!
De Woudloper: “From Russia with Love”