Corona perikelen

Nou ja, perikelen? Perikelen zijn meer kleine ongemakken.

Maar de corona pandemie heeft grote invloed op de schaakactiviteiten. Dat wordt treffend weergegeven in meest recente publicatie op 18 maart 2021 door De Woudloper in de onnavolgbare woudloper stijl. Niet alleen dat we niet meer kunnen schaken maar ook de sociale contacten met de medeschakers ontbreekt geheel, zowel op de club als tijdens deelname aan de vele schaaktoernooien die we missen.

Het is nu al meer als een jaar, sinds de afkondiging van de corona maatregelen door premier Rutte op 16 maart 2020, dat reguliere schaakactiviteiten beperkt mogelijk zijn of zelfs onmogelijk zijn.

Een jaar zonder noemenswaardige schaakactiviteiten, wat een bizarre situatie.
Echter een jaar zonder noemenswaardige schaakactiviteiten? Dat is eerder voorgekomen!
In het Jubileum-boek bij het 40-jarig bestaan van de Schaakclub Purmerend in 1971 kan men op pagina 26 en lezen dat ook het seizoen 1944-45 een seizoen was zonder schaak activiteiten.
Op pagina 26 lezen we: “De maand waarin anders het winterseizoen 1944-1945 zou beginnen, september werd de maand van de “Dolle Dinsdag”. Van schaken en dammen kwam niets meer terecht. Alle leden gingen fourageren om de slechtste winter het hoofd te kunnen bieden, die wij gedurende deze 5 oorlogsjaren meemaakten. Het seizoen verliep dus schaak- en damloos.”

Meer informatie hoe de leden dit ervaren hebben is er niet omdat het clubblad Eeuwig Schaak pas vanaf september 1956 uitgegeven werd.

Daarom een compliment voor Cor ten Woude dat hij de pen nam om zijn ervaringen met een schaakloos seizoen te publiceren op deze website zodat latere clubleden na jaren terug kunnen lezen hoe wij deze tijd ervaren hebben.
De publicatie van Cor is tegelijk een opwekking en aansporing aan alle leden om hun ervaringen met het afgelopen schaakloos jaar op te schrijven en te publiceren in deze digitale versie van Eeuwig Schaak. Het is een uitdaging om een artikel te schrijven met uw ervaringen waarnaar in toekomstige geschiedenisboeken nog eens gerefereerd zal worden als voorbeeld hoe mensen rond 2020/21 de pandemie, als ware er een oorlog gaande, ervaren hebben.