Casper Deij winnaar van het 44e Medi-Ma GP toernooi

Schaakvereniging Purmerend heeft voor de 44e keer het traditionele jeugdtoernooi op Hemelvaartsdag georganiseerd.

Deze traditie  begon in 1979 en werd gesponsord door de A.B.N. bank die dat tot 1994 hebben volgehouden. Na 15 jaar werd de rol van sponsor overgenomen door de RABO bank tot 1998. Een drietal jaren zonder sponsor volgde maar in 2001 werd er weer een sponsor gevonden die dat tot de dag van vandaag nog altijd is, Medi-Ma een adviesbureau voor sociale zekerheid. En dat dus alweer voor de 23e keer.

Dit jaar met een extra feestelijk tintje, de jeugdafdeling van de schaakclub bestaat dit jaar 60 jaar! Hierover zal later meer volgen.

Sinds 2004 is het jeugdtoernooi onderdeel geworden van het Grand Prix Circuit van de NHSB. Dit circuit bestaat uit gemiddeld 10 toernooien (dit jaar minder als gevolg van de nasleep van Corona) verspreid over het seizoen, georganiseerd door de grotere clubs die aangesloten zijn bij de NHSB. Het zijn open toernooien, dus niet alleen voor de NHSB leden, voor de jeugdschakers t/m 19 jaar.

Voor tussenstanden, zie https://www.nhsb.nl/grand-prix/stand

We merken op de club dit jaar weer een enorme toeloop van de jeugdschakers na de dip die we hebben gehad tijdens en na de Corona periode. Deze hernieuwde interesse in het schaken was dit jaar ook goed te zien in de interesse voor het Medi-Ma jeugdtoernooi. Het maximale aantal van 104 deelnemers was al snel bereikt en de afgelopen drie weken hebben we alleen nog maar nieuwe aanmeldingen moeten teleurstellen. In totaal zijn er 161 aanmeldingen binnen gekomen.

Met dank aan de vele vrijwilligers werd om 9.00u begonnen met het opzetten van de zaal en konden we de eerste schakers rond 10.00u ontvangen. Helaas kwamen er in ochtend nog enkele afmeldingen, te laat om nog de reserve spelers te bereiken. Maar alle anderen waren op tijd aangemeld en kon het toernooi volgens planning om 11.00u van start met 101 deelnemers, waaronder 23 jeugdschakers van SC Purmerend.

Ingedeeld op basis van speelsterkte waren er 13 groepen van 8 spelers die de onderlinge strijd aangingen. In Groep 1 werd er gestreden voor de overall toernooi winst, in alle andere groepen voor de winst in hun groep

De jeugdige spontaniteit, de uitbundige blijdschap, de diepe teleurstelling, het zien ontstaan van nieuwe vriendschappen, de rode blossen op de wangen van de (in)spanningen, dat alles maakt een jeugdtoernooi zo prachtig om te mogen organiseren en te begeleiden en om je eigen herinneringen weer op te halen .

In groep 1 was het heel spannend en waren de schakers aan elkaar gewaagd. Casper Deij van Schaakvereniging WLC uit Eindhoven wist uiteindelijk het toernooi te winnen, dit op basis van het onderling resultaat tegen Jelle Kop van HWP Haarlem. 3e werd Tim van Rijs van SC Purmerend. Tymofii Korin eveneens SC Purmerend werd 5e.

Voor de uitslagen van alle groepen zie: eindstand Medi-Ma GP Purmerend

Tussen de schaakrondes door kon er buiten geschaakt worden op het grote stukken schaakspel en kon er geschaakt worden tegen de beer ( of mag ik berin zeggen) een taak die dit jaar weer werd ingevuld door Mirjam van Rijs.

Ook kan de tekenwedstrijd niet ontbreken. Het leverde weer prachtige tekeningen op die door een onafhankelijke jury werden beoordeeld en beloond werden met leuke prijsjes.

De prijsuitreiking was weer een feest. Voor alle 1e, 2e en 3e plaatsen was er een beker en voor alle overige deelnemers een mooie herinneringsmedaille. Casper Deij kreeg uit de handen van Adriaan Bastiaanse, de vertegenwoordiger van de sponsor Medi-Ma naast de beker ook een digitale schaakklok als extra prijs.

Voor iedere deelnemer was er dit keer weer een mooie verrassing van de sponsor Medi-Ma in de vorm van schaakspel.

Medi-Ma wordt weer bedankt voor de steun aan dit toernooi. We rekenen volgend jaar, bij de 45e editie, zeker weer op de steun, en dan alweer voor het 24e jaar.

Het was weer een prachtige schaakdag voor de jeugd. En dat lukt niet zonder de inbreng van de vele vrijwilligers. DANK daarvoor! Zonder jullie hulp geen evenementen van deze omvang en voor de deelnemers weer een onvergetelijke dag waar ze heel lang met veel plezier op terug zullen kijken.