Victor Korchnoi – Kees Kerkdijk 1-0 10 februari 1971

Een tijd geleden alweer dat Victor Korchnoi, in het kader van de V&D simultaanseances, naar Leiden kwam om met een aantal collega’s een schaaksimultaan te geven. Het evenement werd gehouden in het centrum van Leiden en wel in de Stadsschouwburg in de Breestraat, dezelfde straat waaraan ook het Stadhuis gelegen was. Voor zover ik me herinner deden o.a. Hans Ree en Jan-Hein Donner ook mee.

Hieronder volgt mijn partij tegen Korchnoi met enig commentaar.

Alvorens de partij te presenteren wil ik eerst even kort een interessant gesprek weergeven dat ik afgelopen donderdag had met de Woudloper. We hadden het over de gewoonte van sommige schakers om bij een verliespartij allerlei externe factoren naar voren te brengen waarom zij de partij verloren hadden. De suggestie is dat als die externe factoren er niet geweest zouden zijn dat zij dan niet verloren zouden hebben. Onder die factoren vallen: slecht geslapen, lang in de file gestaan, irritante collega’s die je van je werk hielden, slecht eten, lawaai door mede-clubleden op het moment suprême etc. etc. etc. Dus de vaardigheid van de tegenstander wordt geheel ontkend! We waren het er over eens dat die bovenbeschreven gewoonte bestreden dient te worden.