37e European Chess Club Cup

Gepubliceerd 9 oktober 2022

Het toernooi eindigde met het spelen van de 7e ronde. Een buitengewoon spannend slot. De eindstand vind je hier.

Overtuigend werd de Novy Bor Chess club uit Tjechië winnaar met 14 matchpunten.
Clichy-Echecs-92 uit Frankrijk, mede door de punten die Loek van Wely en Jorden van Foreest binnen brachten, eindigde op de tweede plaats met 12 matchpunten.
Het Duitse Schachclub Viernheim 1934 werd derde met 11 matachpunten.
Alle drie teams bestonden uit uitsluitend grootmeesters.

CRELEL Liège eindigde in de onderste regionen met 2 matchpunten. Pieter Hopman scoorde 3,5 uit 7 partijen. Marloes Rogge speelde twee remises uit zeven partijen tegen beduidend sterkere spelers hetgeen haar waarschijnlijk toch nog 5 Elo-punten oplevert (zie haar FIDE score).

Peter Svidler voorzag de belangrijkste partijen van kundig commentaar via chess24.com. Ook de laatste partij, waarin Loek van Wely een toren en paard tegen dame eindspel had maar waar hij een onneembare vesting kon vormen, kreeg ruime aandacht.

Al met al is het te overwegen om de volgende keer met een team van onze club mee te doen.

Gepubliceerd 7 oktober 2022

BJM vroeg al de aandacht voor dit toernooi in zijn bericht op deze website.

Dit moet een fantastisch toernooi zijn. Georganiseerd door de European Chess Union. Het vindt plaats in het prachtige Zillertal in de stad Mayrhofen in Oostenrijk.
Opening op 2/10/2022. Van 3 t/m 9 october worden 7 ronden gespeeld met de closing ceremony op 9/10. Voor alle details, standen en uitslagen zie de website van Chess-Results.com

Deelnemers zijn 70 zestallen van Europese schaakclubs  waarvan  er zes uit Nederland komen. Er zijn 40 Nederlandse deelnemers die niet noodzakelijkerwijs in de Nederlandse teams uitkomen. Zo komen Pieter Hopman en Marloes Rogge uit voor de Belgisch francofone club CRELEL Liège (Cercle Royal d’Echecs de Liège). Jorden van Foreest en Loek van Wely komen uit voor de Franse club Clichy-Echec-92.
Sommige teams bestaan uit zes grootmeesters waarbij sommige teams spelers met diverse nationaliteit hebben.

In de tweede ronde speelde Magnus Carlsen voor de Noorse club Offerspil Chess Club tegen Naumann uitkomend voor Schachgesellschaft Solingen.
Overigens speelt er ook een Canadees mee in Offerspil, dat is geen bezwaar.

Met slechts 1 FM en 1 IM (Pieter) is het slecht kersen eten met teams bestaande uit meerdere grootmeesters. Na vijf ronden staat het team uit Luik op de de 65e plaats (start 69e plaats).
Met 2,5 uit 5 heeft Pieter het beste resultaat van het team.
Marloes verloor 3 partijen en speelde 2 partijen remise. Ook geen gek resultaat. Met een gemiddelde Elo-score van haar vijf tegenstanders van 1900 levert dat toch een vermoede rating op van 1660, 103 hoger dan haar huidige rating.

Na 5 ronden staat de Tjechische Novy Bor Chess club op kop met een team van acht grootmeesters uit India, Polen, Tjechië, Spanje, Oostenrijk en Zweden. Zo moet je dat doen.

Via https://chess24.com/en/watch/live-tournaments/37th-european-club-cup-2022 zijn veel partijen life te volgen. Helaas kan ik daarvan hier geen beelden laten zien (o.a. Carlsen tegen Naumann) omdat met die commerciele bedrijven er gevaar is van een claim van copyright inbreuk.

Dus zondag de laatste ronde.
Uiteraard verwachten we een verslag van dit toernooi uit de eerste hand!!