28 januari 1984 Anthony Miles – Ton de Veij 1/2-1/2

Ton de Veij bijt de spits af.
Als eerste reageert hij op de oproep om met partijen tegen grootmeesters te komen die gespeeld zijn in de jaren 1978 t/m 1984. In die jaren organiseerde Schaakclub Purmerend, met sponsoring van Bang & Olufsen en Wouda Muziek, simultaanseances aansluitend op het Hoogoven toernooi (nu Tata Steel toernooi).

Op zaterdag 28 januari 1984 werd grootmeester Anthony Miles verwelkomd in de Lutherse Kerk aan de Hoogstraat evenals alle deelnemers waaronder Dick Dolman, toendertijd kamervoorzitter van de Tweede Kamer en de oud-parlementariërs Jan Nagel en Van Kleef.

In de eindstand van de hoofdgroep van het Hoogoventoernooi was Miles op een gedeelde vijfde plaats geeindigd.
In Purmerend speelde hij aan 36 borden. Hij won 28 partijen, verloor er drie en vijf keer moest hij berusten in remise.

Ton de Veij schaarde zich onder de remise-spelers.
Andere remise-spelers waren Ronald Overveld (over wie het gerucht de ronde doet dat hij wellicht weer actief gaat spelen bij Schaakclub Purmerend), Michael Bosman, Smits en Jan Nagel.
Overwinningen werden behaald door Van Kleef, Piet Peelen en Karel Kok.
Het is opmerkelijk dat de aanwezige (oud)-parlementariërs altijd in staat bleken de grootmeesters tot in de late uurtjes bezig te houden.

Hier volgt de partij van Ton de Veij, met dank aan hem voor de moeite om deze 33 jaar oude partij uit zijn archief op te diepen!

Fritz13 acht de eind-stelling bijna in evenwicht met licht voordeel voor wit.
Een fraai resultaat tegen grootmeester Miles die bij leven een maximum elo-rating van 2635 behaalde.