1874 Café de la Régence in Parijs

Ziehier een  tekening van een schaakavond in het beroemde Café de la Régence in Parijs in het jaar 1874.

Dit Café heeft tussen ca. 1718 en 1916 heel wat bekende schaakmeesters mogen ontvangen. Genoemd kunnen worden: Paul Morphy, Howard Staunton, Raoul Capablanca, Adolf Anderssen, Mikhail Tchigorine, Johannes Zuckertort, Jacques Mieses, Harry Pillsbury, Frank Marshall, Rudolf Spielmann en Sergei Prokofiev.
Volgend jaar 2018 zal er ongetwijfeld een groot schaaktoernooi plaatsvinden in Parijs om 300 jaar Café de la Régence te memoreren.

Een uitgebreide geschiedenis met veel schaakfeiten en schaakpartijen uit die tijd is te vinden op https:\/\/lecafedelaregence.blogspot.nl waarbij wel kennis van de Franse taal nodig is.

Het tafereel komt ons natuurlijk heel bekend voor: een zaal waar uitsluitend mannen de schaaksport beoefenen. Het merendeel van de heren is voorzien van snor, baard of bakkebaarden. Dus een dracht die heden ten dage weer in de mode komt! (Voor baardverzorging kunt u terecht bij Kapsalon De Barbiers, Gouw 54, Purmerend. Bekijk de baardenkaart die in de etalage staat en kies uw favoriete baard-uitmonstering).
Op de achtergrond zien we dat er biljart gespeeld wordt net zo als in het Triton.
Geheel rechts zien we een dame in beeld die achter een soort tapkast staat. Dat is het toenmalige equivalent van bijvoorbeeld Madame IJda die de heren drank serveert. Een verschil is dat de toenmalige dame een Queue de Paris heeft, een dracht voor dames die te onzent wel niet meer in de mode zal komen.
(Met de verwachte invasie van vrouwen in onze schaakclub verliest onze club de gelijkenis met de tekening, maar ieder nadeel heeft toch ook zijn voordeel!)

Een heel opmerkelijk detail is hier zeker dat rokers geheel ontbreken!!! Men ziet ook geen open plaatsen aan de borden, dus er zijn geen schakers die zich tijdens het spel naar buiten hebben begeven om zich over te geven aan ongezonde gewoonten. Wat dat betreft was men toen toch wel zijn tijd héél ver vooruit. De Woudloper neme hier nota van!

Graag wil ik wijzen op de heer met baard en enigszins teruggetrokken haargrens die achter het laatste bord staat, gemerkt met een rode stip. Deze heer was een goed schaker getuige het feit dat hij zeer regelmatig het cafe bezocht, maar hij is vooral bekend geworden door zijn andere talent.

Diezelfde heer met baard is hier nogmaals afgebeeld in een volgende tekening van de schakers in de Parijse club, zie de rode pijl.

(Let op de schaakborden die voorzien zijn van een opstaande rand en, aan weerszijden, een opbergvak voor de stukken. Maar bij snelschaken en tijdnood is het lastig spelen in zo’n trog. Overigens werd er toen klaarblijkelijk zonder klokken gespeeld in het café!)

En hier nog een afbeelding van de heer in kwestie.

Hopelijk dat iemand hem nu eens herkent zodat ik mijn boekje  kwijtraak. Zo niet dan moet ik het boekje helaas naar Noppes brengen.
Het artikel bevat toch voldoende clues om met enig speurwerk de juiste naam van de heer in kwestie te vinden.

Voor degene die mij als eerste kan zeggen wie die heer met baard is, ligt het aardige boekje van H. Kramer getiteld “Romantisch Schaak” klaar.
In ca. 123 pagina’s geeft de H. Kramer een overzicht van de geschiedenis van het schaakspel te beginnen met een schaakstelling uit 1283 tot ca. 1955.

Naschrift: ondertussen heeft Frank vdM., na enig speurwerk, de identiteit van de gevraagde speler, de Russische schrijver Ivan Toergenjev, achterhaald. Hij krijgt het boekje van H. Kramer bij gelegenheid in handen.