12 december 2019: een mijlpaal voor SC Purmerend

Donderdag j.l. werd ronde 11 van de Keizer-competitie gespeeld.
Langzamerhand is de ranglijst, na zoveel ronden, een vrij goede afspiegeling van de actuele sterkte van de deelnemers.

De bovenste acht plaatsen in de Keizer-ranglijst zijn min of meer magische plaatsen. Het zijn de plaatsen die recht zouden geven op een plaats in het eerste team als zou gelden dat alleen aan de belangrijke Keizer-competitie deelnemende leden daarvoor aangewezen kunnen worden. Natuurlijk is dat niet zo geregeld en zijn er andere overwegingen en omstandigheden om de teamleden te kiezen. Maar toch behouden die eerste acht plaatsen hun magie.

Op 12 december 2019 is een mijlpaal bereikt die, voor zover mij bekend, in de lange historie (dus sinds 1931) van onze schaakclub nog niet is voorgekomen, nl. dat een magische plaats, en wel plaats 8 in de Keizer-competitie ingenomen is door een vrouwelijke speelster.
We hebben het dan over Marloes. Startend vanaf plaats 53 na de eerste ronde klom ze regelmatig op naar plaats 12 na ronde 9, plaats 9 na ronde 10 en nu dus plaats 8 na ronde 11 na een mooie overwinning op Luc.
Ze geeft hiermee een compliment aan onze club en aan haar schaakinstructeurs.
Ik zou zeggen: nu op naar plaats 1 ! !