1 februari 1980 Viktor Korchnoi – Ton de Veij 1/2-1/2

1980 en voor de derde keer wordt er door Schaakclub Purmerend een schaaksimultaanseance georganiseerd.

Ditmaal is het Viktor Korchnoi die in ’t Noot de strijd gaat aanbinden tegen 35 tegenstanders waaronder drie Purmerendse wethouders Beuse, Verboom en Van Rijnsoever, de burgemeester van Landsmeer Martini, en verder maar liefst zeven politici: Kamervoorzitter Dolman, minister Pais, PvdA kamerleden Ed van Thijn en Jan Nagel, Eerste Kamervoorzitter Van Hulst, PPR kamerlid Bas de Gaay Fortman en oud-burgemeester van Amsterdam Samkalden. Verder uiteraard schakers uit Purmerend en omstreken.

De sessie nam uiteindelijk 4,5 uur in beslag.
Eric Breeuwsma  en Ronald Overveld wonnen hun partij tegen de grootmeester. Remises werden binnengehaald door Jan Nagel en de jonge Gaay en door Veerman en Ton de Veij.

Ton de Veij speelde een ongemeen spannende partij tegen Korchnoi. Een Aljechin verdediging en beide spelers kozen de scherpste voorzettingen. Maar uiteindelijk bereikte Ton de veilige remise-haven in een toreneindspel. Met dank aan Ton die de 37 jaar geleden partij uit zijn archief wist op te duikelen.