WHAT’S IN A NAME

Donderdag 24 maart heeft v1J gewonnen van Assendelft met 2,5 -1,5
Op bord 4 speelde Lasse een zeer solide partij. Hij kwam zonder kleerscheuren uit de opening en wist daarna geconcentreerd af te wikkelen naar een technisch gewonnen eindspel. Lasse had de stelling goed gelezen. In materiaal was de stand gelijk, maar de loper van zijn tegenstander stond in de hoek machteloos toe te kijken. Beheerst haalde Lasse zijn eerste punt voor v1J binnen en bracht daarmee het team op voorsprong. Omstanders konden hem gestaag zien groeien.
Op bord 1 speelde Peter een puike partij. Lange tijd stond hij een pion achter. In een toreneindspel ging zijn tegenstander verder op pionnenroof. Peter wist in de tussentijd heel knap een vrijpion te laten opstomen. Juist op het moment dat ik zelfs winstkansen voor hem dacht te zien, kwam hij na herhaling van zetten remise overeen. Met dit halfje leek de winst een feit.
Dan moest ik nog wel even mijn opponent zoek spelen. Veel inspanning was daar niet voor nodig. Maar nu lijkt het erop dat ik toch om des keizers baard heb zitten spelen. Mijn tegenstander stelde zich voor aanvang van de wedstrijd aan mij voor als zijnde Jan Bulder. Op het wedstrijdformulier had ik echter gelezen dat dit vriendelijke heerschap naar de naam Cees Boekhout hoorde te luisteren. Wat doe je in zo’n situatie. Je komt om te schaken en niet om de ledenlijst van schaakclub Assendelft te checken.
Intussen vocht Sander verbeten door op bord 3. Sander had al vroeg in de partij een stuk verloren. Daarna voerde zijn tegenstander langzaam maar zeker de op en verzamelde gestaag alle stukken van Sander. Toch wist Sander niet van opgeven. Het duurde eventjes voordat Sander erin kon berusten dat hij pas volgend jaar weer nieuwe kansen gaat krijgen.
Hoewel we dit seizoen aardig wat bordpunten bijeengesprokkeld hebben, lieten de wedstijdpunten steeds op zich wachten. Dat hebben we in deze laatste wedstrijd maar mooi rechtgezet.

John Bond